Go to file
2025-05-16 19:01:31 +02:00
resources Start zadania:) 2025-05-16 19:01:31 +02:00
Analityka.py Start zadania:) 2025-05-16 19:01:31 +02:00
Euler.py Start zadania:) 2025-05-16 19:01:31 +02:00
Main.py Start zadania:) 2025-05-16 19:01:31 +02:00
Parametry.py Start zadania:) 2025-05-16 19:01:31 +02:00
README.md Start zadania:) 2025-05-16 19:01:31 +02:00
Wykresy.py Start zadania:) 2025-05-16 19:01:31 +02:00

Symulacja i analiza rzutu ukośnego

Cel projektu

Celem projektu jest stworzenie programu w Pythonie, który symuluje rzut ukośny w jednorodnym polu grawitacyjnym bez oporu powietrza. Program oblicza:

  • trajektorie ruchu na podstawie dokładnego rozwiązania analitycznego,
  • przybliżoną trajektorię metodą numeryczną metodą Eulera,
  • oraz porównuje obie metody, analizując dokładność w zależności od kroku czasowego t.

Wymagania

Do uruchomienia projektu wymagane są biblioteki:

pip install numpy matplotlib

Struktura plików

  • Main.py główny plik uruchamiający program
  • Analityka.py obliczenia dokładne (analityczne) na podstawie wzorów fizycznych
  • Euler.py implementacja metody Eulera
  • Wykresy.py rysowanie wykresów porównawczych
  • Parametry.py definiowanie parametrów początkowych (v0, kat, h0, dt)

Uruchamianie programu

Po zainstalowaniu bibliotek, uruchom program wpisując:

python main.py

Wygenerowane wykresy

Program generuje dwa wykresy:

  1. Porównanie trajektorii analitycznej i numerycznej (Euler)
  2. Wykres błędu w zasięgu w zależności od wielkości kroku czasowego t

Wykresy:

  • Wykres 1: Trajektoria analityczna vs Euler
  • img.png
  • Wykres 2: Blad zasięgu vs t
  • img.png

Analiza dokładności

Program analizuje, jak krok czasowy wpływa na dokładność metody Eulera:

  • im mniejsze t, tym mniejszy błąd w zasięgu rzutu,
  • dla zbyt dużych kroków trajektoria znacząco odbiega od wzorcowej.

Wnioski

  • Metoda Eulera przy małych krokach daje zadowalającą dokładność.
  • Program pokazuje, jak ważny jest wybór kroku czasowego w metodach numerycznych.
  • Prosta implementacja pozwala zrozumieć podstawy całkowania numerycznego i ruchu w fizyce klasycznej.

Uwagi techniczne

  • Symulacja zatrzymuje się automatycznie, gdy ciało spadnie na ziemię (y < 0).
  • Dla bardzo małych t program może działać wolniej (więcej iteracji).

Autor

Patryk Zamorski